اطلاعاتی جدید در مورد از بین رفتن تدریجی توانایی تولید انسولین در دیابت نوع 1

اول فوریه 2019- محققان UZH با استفاده از روش جدیدImaging Mass Cytometry ، پانکراس اهدا کنندگان سالم و افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که بسیاری از سلول های بتا که به طور معمول انسولین تولید می کنند، هنوز در مراحل اولیه ی بیماری وجود دارند اما بسیار متفاوت بنظر می رسند. دانشمندان معتقدند که به طور بالقوه می توان این سلول های بتا را به نفع بیمار حفظ و پیشرفت بیماری را کند و یا حتی متوقف نمود.

جزایر لانگراهانس پانکراس نقش مهمی در تنظیم چگونگی متابولیسم شکر دارند. سلولهای بتا که در این جزایر قرار دارند، سطح قند خون را کنترل و متناسب با آن انسولین ترشح می کنند. انسولین به نوبه خود سبب جذب قند به درون سلول شده و میزان قند خون را کنترل می کند. در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، این سلول های بتا توسط گلبول های سفید خون فرد مورد حمله قرار می گیرند و تخریب می شوند.

تحقیق تنها با ارگانهای اهدا شده امکان پذیر است

دکترBernd Bodenmiller  از موسسه Quantitative Biomedicine در دانشگاه زوریخ می گوید: اطلاعات کمی در مورد اتفاقاتی که در پانکراس در هنگام شروع دیابت رخ می دهد، در دست است، زیرا انجام بیوپسی ها یا تصویربرداری با وضوح بالا از پانکراس در بیماران زنده امکان پذیر نیست، بسیاری از آنچه که ما در مورد دیابت نوع 1 در انسان می دانیم بر اساس مطالعه ی پانکراس اهدا کنندگان ارگان است و این اطلاعات بسیار ناچیز هستند. به همین دلیل است که محققان علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر از هر ارگانی هستند که اهدا می شود.

انبوهی از اطلاعات از یک نمونه ی واحد

 دکترBodenmiller  و تیمش، با گروه های تحقیقاتی در ژنو و ایالات متحده، همکاری کرده و برای اولین بار با استفاده از تصویربرداری Mass Cytometry به بررسی پانکراس های اهدا شده پرداختند. دکترBodenmiller  با اشاره به مزایای این تکنیک جدید که تحت هدایت محققان دانشگاه زوریخ توسعه یافته است، گفت: این روش به ما اجازه داد تا سلول های بتا، و انواع دیگر سلول ها را در جزایرلانگرهانس تجسم و سلول های ایمنی مهاجم را مشاهده کنیم.او افزود: این کار قبلا با استفاده از رویکردهای سنتی امکان پذیر نبود.

برای این مطالعه دکتر Nicolas Damond، نویسنده ی نخست این مقاله از موسسه بیومدیکال کمّی، 12 لوزالمعده ی اهدا شده - چهار لوزالمعده از اهداکنندگان سالم، 4 لوزالمعده از بیماران در مراحل اولیه دیابت نوع 1 و 4 لوزالمعده از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 پیشرفته- را بررسی نمود. دانشمندان از این یافته ها برای ایجاد نقشه ای که محل سلول های مختلف را در جزایر پانکراس نشان می داد و همچنین وضعیت سلول های بتا را مشخص می نمود، استفاده کردند.

نقطه ی شروع برای توسعه درمان برای مراحل اولیه ی دیابت

سپس Damond اطلاعات ارگان های مختلف اهدا شده را در یک جدول زمانی شبیه سازی کرد. این کار به او اجازه داد تا تغییرات در بافت پانکراس را از ابتدای دیابت نوع 1 تا مرحله نهایی بیماری پیش بینی کند. یکی از یافته های بسیار جالب این بود که هنوز هم تعداد قابل توجهی از سلول های بتا در جزایر لانگرهانس پانکراس در طول مراحل اولیه بیماری وجود دارند. این سلول ها ممکن است ظاهری متفاوت داشته باشند و انسولین کمتری را نسبت به سلول های سالم تولید کنند، اما احتمالا هنوز هم می توانند از نابودی کامل نجات یابند. Damond می گوید: اگر ما بتوانیم در مراحل اولیه حمله اتوایمیون را متوقف کنیم، ممکن است این سلول ها بتوانند عملکرد خود را مجددا از سر گیرند و به تنظیم میزان قند خون بیماران کمک کنند.

برای مشاهده ی تصویر بزرگتر به آدرس منبع مراجعه کنید

بینش های جدید در مورد اتوایمیونیتی

این گروه تحقیقاتی با استفاده از تصویربرداری Mass Cytometry، موقعیت نوع خاصی از گلبول های سفید خون را که طبق دانش علمی فعلی، مسئول تخریب سلول های بتا هستند، تعیین کردند. محققان این سلول های ایمنی را به طور عمده در پانکراس بیماران در مراحل اولیه بیماری، به ویژه در جزایر پانکراس که حاوی تعداد زیادی سلول های بتای بقا یافته بودند، یافتند. بر عکس، در جزایر پانکراسی که سلول های بتای آن بیشتر تخریب شده بود، گلبول های سفید کمتری وجود داشت.

این نتایج می تواند به نوبه خود بر مکانیزم واکنش های خود ایمنی، که در حال حاضر هنوز سوالات پاسخ داده نشده ی زیادی در مورد آن وجود دارد، تاثیر گذارد. دکتر Bodenmiller معتقد است که این مطالعه نشان می دهد که تصویربرداری Mass Cytometry، می تواند سهم ارزشمندی در درک بهتر چگونگی پیشرفت دیابت نوع 1 فراهم می کند و پایه ای را برای برنامه ریزی آزمایشات بعدی و ایجاد فرضیات جدید ارائه دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-diabetes-gradually-insulin-production.html